HISTORISCHE VERENIGING CALLANTSOOG

Gaat u met ons mee naar Hollywood?

Nu denkt u natuurlijk, dat is wel een beetje ver weg, maar Hollywood was in de Tweede Wereldoorlog heel dichtbij! Het dorp Hollywood lag namelijk net buiten Callantsoog, je kon er lopend naar toe.

Wat was het geval? Omdat de bezetter bezig was de Atlantikwall op te zetten, was het noodzakelijk de bewoners van kustdorpen in Noord-Holland te evacueren. Ook Callantsoog trof dat lot. De bevolking kreeg bericht dat men binnen 10 dagen het dorp moest verlaten. Veel inwoners wilden echter graag in de buurt van hun dorp blijven wonen. Een dorpsgenoot kwam daarop op het idee om de zomerhuizen die in het dorp stonden te verplaatsen naar een veiliger plek buiten het schootsveld, net buiten Callantsoog. Zo ontstond het dorpje Hollywood met 32 houten vakantiewoningen.

De Historische Vereniging is van plan om over dit bijzondere en unieke dorpje een boek te maken. We willen er zo voor zorgen dat het dorp Hollywood bij veel meer mensen dan nu het geval is, bekend wordt en dat dit historische dorpje - voor zover wij weten uniek in Nederland - niet wordt vergeten.

Maar… daar hebben we wel hulp bij nodig!

We hebben al veel materiaal verzameld. Mocht u toch nog extra informatie hebben (uit de eerste hand of van (groot-) ouders) over het leven in Hollywood, of foto’s of documenten uit die periode, dan horen we dat graag!

Inmiddels zijn er ongeveer 150 brieven verstuurd naar allerlei instanties en aan de ondernemers in Callantsoog met de vraag om te helpen door middel van sponsoring. Daarop hebben we al leuke en hoopgevende reacties ontvangen. Het licht om dit project te realiseren kan echter nog niet op groen worden gezet, de begroting is nog niet rond. Daarom nogmaals een oproep aan iedereen die de geschiedenis van Callantsoog een warm hart toedraagt om een financiële bijdrage toe te zeggen.

Voor eventuele vragen, een nadere toelichting of verdere informatie kunt u contact opnemen via redactie@historischeverenigingcallantsoog.nl of via de volgende telefoonnummers: 0224-581860 van Co de Bakker, of 0224-581850 van Lammie de Ruiter.

In de wintertijd is it giet oan een kreet waar we allemaal op zitten te wachten. Kunnen we dat straks ook zeggen van het boek over Hollywood? We zouden dat heel fijn vinden! Dit unieke houten dorpje kan dan in en buiten Callantsoog meer bekendheid krijgen en aan de vergetelheid worden onttrokken. We hopen op veel reacties!

De volgende instanties, bedrijven en personen hebben al een financiële bijdrage toegezegd:

Woningstichting Den Helder
De Vrienden van het Regionaal Archief Alkmaar
De Diakonie van de Protestantse Gemeente Callantsoog
Stichting De Omroeper

Fam. J. de Boer
Strandrestaurant Woest
Duynpark Het Zwanenwater
Tiebie financiële praktijk
Fam. T. de Graaf
Hans van Muijen b.v.
Strandpaviljoen “De Stern”
De Heeren van Scaghen
Koffie- en ijssalon IJsie Prima
VRBouw R. Vlieger
Lekker naar Zee
Koks Hoveniers
De Karnemelkplaats
Mevr. J. Verburg
Chaletpark Luttikduin

Hopelijk mogen wij u binnenkort ook aan deze lijst toevoegen!